Petr Sobotka / 01. 09. 2023
V neděli 3. září odpoledne to vypadá, že se situace vrací k normálu. Celý text aktualizace na konci článku.
Vážení zákazníci
od středečního rána 30. srpna, kdy postihl několik velkých českých bank hackerský útok ze zahraničí, se potýkáme s nefunkčním napojením na náš bankovní účet ve Fio bance. V tomto příspěvku najdete shrnutí nejdůležitějších informací a doporučených postupů.
V úterý 30. srpna v ranních hodinách přestalo fungovat elektronické napojení Trhu knih na náš účet ve Fio bance (tzv. API), pravděpodobně vlivem nouzového odstavení systémů ze strany Fio banky ve snaze řešit kybernetický útok ze zahraničí. Od té doby neodešly žádné výběry peněz a nezpracováváme ani příchozí platby za uhrazené objednávky zadané převodem.
Na celou situaci bohužel Trh knih nemá žádný vliv a i přes opakované urgence směrem k Fio bance nebyla situace zatím vyřešena. Se stejným problémem se potýká mnoho dalších subjektů ze stran firemních klientů Fio banky a rovněž zákazníci z řad fyzických osob, kteří se připojují k bankovnictví ze zahraničí.
Fio banka k celé situaci bohužel nevydala oficiální vyjádření a komunikace se odehrává pouze na jejich Facebookovém profilu, kde si stěžují stovky lidí.
Trh knih má aktuálně v úschově několik milionů korun, ve Fio bance je uložena pouze menšina těchto prostředků (do zákonného limitu výše pojištění vkladů). Zatím nic nenaznačuje tomu, že by Fio banka měla problémy se solventností, ruční převody peněz fungují normálně. Bohužel výběry peněz na Trhu knih nelze zpracovat ručně, protože se jedná už nyní o více než tisíc příkazů k úhradě v souhrnné výši přesahující jeden milion korun.
Prosím všechny prodejce, kteří čekají na peníze, aby ještě měli 1-2 dny strpení. Pokud by situace nebyla vyřešena ze strany Fio banky ani z kraje příštího týdne, napojíme náš systém na jinou banku. Fio banka sama odmítá sdělit časový odhad vyřešení problému, ale očekáváme, že situace je neúnosná pro stovky firem a věříme, že Fio banka vyřešení věci věnuje maximum úsilí.
Pokud se prodejem knih živíte a peníze nutně potřebujete a máte zadaný jednotlivý výběr v řádu 5 tisíc Kč a více, prosím kontaktujte naši zákaznickou podporu a my Váš výběr odbavíme ručně.
Platební brána GoPay funguje standardně, proto prosím kupující, aby nové objednávky hradili přednostně platební kartou. Stávající neuhrazené objednávky lze změnit na úhradu kartou, dělá se to v emailu s přehledem objednávky, ve kterém je modré tlačítko zvolit jiný způsob platby.
Zdržení ve zpracování příchozích plateb způsobené vlivem uvedených technický problémů nebudeme započítávat do lhůty k úhradě objednávky, ta bude adekvátně prodloužena u již provedených plateb.
Omlouváme se za způsobené problémy a děkujeme za Vaši dosavadní důvěru.
Petr Sobotka, provozovatel
Aktualizace 1. září 2023 ve 23:55: ze strany Fio bohužel API stále není zprovozněno, podařilo se nám však všechny výběry peněz nahrát do bankovnictví ručně pomocí XML dávkových příkazů. Všechny výběry tedy dnes nakonec byly autorizovány a odeslány s dnešním datem splatnosti.
Čeká nás víkend a okamžité platby nejsou ve skutečnosti úplně okamžité (např. nyní v noci typicky nechodí), budeme moc rádi, když nám dáte vědět do komentářů během soboty, zda Vám již peníze přišly. Kromě Unicredit banky, která převody o víkendech nepodporuje, by se měly platby připsat všem naším uživatelům, bez ohledu na to, jakou banku mají. Děkujeme, že jste byli trpěliví a znovu přijměte omluvu.
Problém se zpracováním příchozích plateb bohužel zůstává v platnosti, budeme jej řešit též tzv. workaroundem během soboty 2. září.
Aktualizace 3. září v 12:20: podařilo se nám zadat 150 odchozích plateb přes API. Je to první vlaštovka a doufáme tedy, že se situace u Fio banky snad vrátí k normálu.
Zdá se také, že i párování příchozích plateb již funguje standardně.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlašte.