Gregory Bateson, překlad Marek Kučera, překlad Pavel Černovský
edice | Božské lahvice | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rok vydání | 2018 | ||||||||
vydání | 1. | ||||||||
Zobrazit více
|
Nabízení knih k prodeji je dostupné pouze registrovaným uživatelům s ověřeným číslem mobilního telefonu. Zaregistrovat
Pokud knihu vlastníte, můžete ji nabídnout.
Jakmile knihu někdo nabídne, dáme vám vědět.
(reklama)
Stěžejní dílo anglo-amerického antropologa Gregoryho Batesona se pokouší na podkladě poznatků kybernetiky, teorie systémů a teorie informace postihnout podstatu řádu a organizace živého světa. Pokrývá celou mimořádnou šíři vědeckých zájmů tohoto autora. Postupuje od antropologie přes psychologii, biologii a epistemologii až k otázkám soudobé ekologické krize. Od jiných multidisciplinárních projektů jej odlišuje snaha o přesné definice a důkladné rozpracování jednotlivých detailů společenského a přírodního dění. Z antropologické části stojí za zmínku především Batesonovy úvahy o kontroverzním tématu národního charakteru. Psychologická část pak představuje povinnou četbu pro všechny psychoterapeuty a další profesionály, kteří se zabývají komunikací. Batesonův koncept dvojné vazby totiž definuje samu podstatu komunikační patologie. Velice inspirativní je též pojednání o alkoholismu z perspektivy kybernetiky. V biologické části je nejsilněji znát Batesonův zájem o projevy vzorce a řádu v živém světě. Ve svém pojetí evoluce rehabilituje tělesný kontext genetické výbavy organismů, čímž předjímá současný rozvoj epigenetiky. Epistemologické texty představují první pokus o syntézu jeho myšlenek, kterou dále rozpracoval v knize Mysl a příroda: nezbytná jednota. V poslední části řešící otázky ekologie dochází Bateson k závěru, že ekologická krize, které nyní čelíme, je v první řadě krizí našeho pohledu na svět, je důsledkem chyby ve způsobu, jakým jsme si navykli přemýšlet.
Prodáno 6krát.
Přidejte svou recenzi a pomozte dalším čtenářům
Tuto knihu zatím nikdo nekomentoval.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlašte.
(reklama)